fbpx

Sattva Coaching

Stress & burnout op diep niveau overwinnen

1-daagse 6-daagse bijscholing

voor professionals

Geïnspireerd door de yoga psychologie

  • Tijdens de trainingen Sattva Coaching voor Stress en Burnout leer je hoe je een diepgaande transformatie teweeg brengt bij je cliënten door de geaardheid sattva te stimuleren volgens de klassieke yoga psychologie.
  • Daardoor kunnen je cliënten stress en burnout blijvend overwinnen.
  • We leren je veel ervaringsgerichte oefeningen om sattva te stimuleren zoals meditatie, geleide visualisaties en lichaamsgerichte oefeningen.
Inhoud
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is sattva?

    Iedereen weet dat yoga innerlijke rust geeft. Door een tijdje in een yoga houding te zitten, voel je de stress vanzelf wegtrekken. De meeste mensen weten echter niet, dat er ook yoga psychologie bestaat. Hoewel deze psychologie al heel oud is, zijn de inzichten ervan nog steeds heel actueel. Vooral op het gebied van stress en burn-out kunnen wij veel leren van de yoga psychologie.

    In de yoga psychologie speelt het concept van de drie geaardheden (guna’s) een belangrijke rol. Deze geaardheden vormen de basiskwaliteiten in de psyche van de mens. Zij bepalen wat wij doen en hoe wij ons voelen in het dagelijks leven. De drie geaardheden zijn sattva, rajas en tamas. Deze woorden uit het Sanskriet zijn niet in één Nederlands begrip te vatten. Daarom gebruik ik de Sanskriet termen.

    Het woord sattva betekent innerlijke balans, helderheid en levensvoldoening. Sattva leidt tot mentale en lichamelijke ontspanning en welzijn. Mensen die veel in sattva zijn, voelen zich innerlijk rustig en hebben gezonde ambities. Ze  zijn enthousiast in hun werk, maar niet overmatig gehecht aan het resultaat ervan. Ze zijn graag succesvol, maar niet verslaafd aan geld, beroemdheid of macht. Ze hebben realistische levensdoelen. Als ze hun doelen behalen, streven ze niet meteen naar nog hogere doelen. En als ze hun doelen niet behalen, raken ze niet overmatig teleurgesteld. Mensen in sattva blijven onder alle omstandigheden evenwichtig en geduldig. 

    Zij besteden veel aandacht aan hun gezondheid, eten daarom zuivere voeding en houden  hun geest helder. Ze staan graag vroeg op omdat de ochtend bevorderlijk is voor sattvische activiteiten. Ze zijn gesteld op rust en wonen daarom het liefst buiten de stad. Ook houden ze van kunst, muziek, wetenschap, filosofie en spiritualiteit. Ze zijn integer en hechten veel belang aan vriendelijkheid en eerlijkheid. Sattvische-mensen zorgen graag voor andere mensen.

    Mensen in sattva zijn emotioneel stabiel en in staat hun emoties op een adequate manier te uiten. Ze raken niet heen-en-weer geslingerd door de afwisseling van succes en tegenslag. Zij weten dat succes en tegenslag elkaar afwisselen zoals het komen en gaan van zomer en winter of de afwisseling van eb en vloed. Ze ervaren daardoor weinig stress en zijn tevreden met hun leven. Hun gevoel van geluk is stabiel, komt van binnenuit en is niet afhankelijk van externe omstandigheden. Voor mensen in sattva is de zin van het leven om zichzelf te verbeteren en iets goeds bij te dragen aan de wereld. Ze zijn in staat boven hun individuele belangen uit te stijgen en zich in te zetten voor het collectieve belang.

    Rajas leidt tot actie, creativiteit, affectie en ambitie. Alle grote uitvindingen, kunstwerken, organisaties en culturen zijn dankzij rajas ontstaan. Rajas versterkt ook de eetlust en het verlangen naar liefde en seksualiteit. Rajas-mensen houden van drukte en leven daarom graag in de stad. 

    Mensen die echter te veel in rajas zijn, krijgen te hoge ambities en streven overmatig naar materiële bezittingen, macht of erkenning. De doelen die ze stellen zijn vaak te hoog. Wanneer zij er met de nodige moeite in slagen deze doelen te behalen, zijn ze even heel blij, maar streven ze snel naar nog hogere doelen. Halen zij hun doelen niet, dan raken ze  erg gestrest en teleurgesteld. 

    Mensen met te veel rajas zijn ongeduldig, hebben altijd haast en raken snel geïrriteerd. Ze zijn emotioneel niet stabiel. Dat leidt ertoe dat ze hun emoties overdreven fel uiten. Vaak zijn ze workaholics die hun gezin en vriendschappen verwaarlozen. Status is erg belangrijk voor ze. Ze worden snel afgunstig op mensen die meer succes hebben. Extreme rajas leidt tot narcisme.

    De diepere oorzaken van te veel rajas zijn te weinig zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld. Rajas-mensen geloven dat ze zich beter zullen voelen als ze succesvol zijn. Maar dat is een illusie, want het goede gevoel van succes is heel tijdelijk. Ze blijven maar doorrennen en hebben voortdurend stress. Velen krijgen daardoor fysieke klachten en sommigen belanden in een burn-out. 

    Het woord tamas betekent duisternis, onwetendheid, traagheid en luiheid. Wanneer tamas heel sterk is, leidt deze geaardheid tot volledige stagnatie, illusie, diepe somberheid, verslaving, depressie, psychose, chaos of vernietiging. Het kan geen kwaad om af en toe in tamas te zijn, want deze geaardheid is nodig om dingen te vertragen of te beëindigen. Tamas zorgt er bovendien voor dat we voldoende slaap en ontspanning krijgen. Maar er zijn ook mensen die voortdurend in deze geaardheid zitten. Zij hebben weinig interesse in het ontwikkelen van kennis. Daarom zijn ze erg onwetend. Kenmerken van mensen die in tamas zitten, zijn:

    • Te veel eten en slapen
    • Voorkeur voor junk-voedsel
    • Emotioneel instabiel
    • Klagen veel
    • Weinig of geen zelfreflectie

    Tamas-mensen zorgen niet goed voor zichzelf en thuis is het vaak vies en rommelig. Wanneer zij te lang in tamas blijven, lopen ze het gevaar verslaafd te raken aan alcohol of drugs. Tamas kan ook de behoefte opwekken om dingen af te breken. Daar is in principe ook niets mis mee, want soms is dat nodig om oude zaken los te laten. Maar als die neiging te groot wordt, ontstaat agressiviteit, vernielzucht of criminaliteit. 

    De diepere oorzaken van te veel tamas zijn gedeeltelijk hetzelfde als bij mensen in rajas. Tamas-mensen leiden ook aan gebrek aan zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld, maar in zwaardere mate. Bovendien zijn ze erg pessimistisch. Ze geloven niet dat het nog iets wordt in hun leven en hebben diep van binnen de hoop op een betere toekomst opgegeven. Het liefst houden ze alles bij het oude uit angst voor nog meer ellende. Maar dat resulteert uiteindelijk in depressie en soms tot suïcide. 

    De drie geaardheden worden symbolisch vergeleken met kleuren. Tamas staat voor donkere kleuren, rajas voor felle kleuren en sattva voor lichte kleuren. Er kunnen eindeloos veel kleurcombinaties ontstaan door deze met elkaar te mengen. Op dezelfde manier zijn er eindeloos veel combinaties van de drie geaardheden mogelijk. De meeste mensen worden afwisselend door de drie geaardheden beïnvloed. Bij anderen is er voornamelijk één van de geaardheden dominant. 

    Om gezond en gelukkig te zijn en niet te veel stress te hebben, is het volgens de yoga psychologie nodig dat sattva de overhand heeft. Dat betekent niet dat rajas en tamas helemaal verdwijnen. Ze blijven altijd in meer of mindere mate bestaan. Als sattva overheerst, ben je in staat de goede aspecten van rajas en tamas te benutten. Mensen in sattva gebruiken rajas om de nodige ambitie te hebben voor hun maatschappelijke activiteiten. Ze benutten tamas om te slapen en zich te ontspannen. 

    Rajas en tamas zijn erg dominant in onze samenleving, wat tot erg veel stress en aanverwante lichamelijke klachten leidt. Ook in India zien we een groeiende invloed van deze twee geaardheden, hoewel de yoga psychologie daar is ontwikkeld. Bevordering van sattva en een vermindering van rajas en tamas zijn daarom noodzakelijk voor iedereen die stress en burnout wil overwinnen. Tijdens onze trainingen Sattva Coaching voor Stress & Burnout leer je hoe je je cliënten daarmee kunt helpen. 

    Maika Puta: Promoting Health By Sattva-Guna (een proefschrift over de verhoging van welzijn en gezondheid door de bevordering van sattva). https://monarch.qucosa.de/api/qucosa%3A20687/attachment/ATT-0/#page134.

    H. Goswami – Bhagavad-gita (de beroemde conversatie tussen Krishna en Arjuna over de verschillende yoga-systemen, met veel informatie over sattva)

    Patanjali – Yoga Sutra’s (een van de bekendste yoga geschriften)

    Surendranath Dasgupta – A History of Indian Philosophy (een standaardwerk over de Indiase filosofie, met veel informatie over yoga psychologie)

    David Frawley – Yoga and Ayurveda – Self Healing and Self Realization. (David Frawley is een van de bekendste westerse schrijvers op het gebied van yoga en ayurveda)

    David Frawley – Ayurveda and the mind – The Healing of Consciousness

    Martin Seligman – Gelukkig zijn kun je leren (Seligman is een van de grondleggers van de positieve psychologie, die sterk gericht is op de bevordering van sattva)

    Trainers

    Beide trainers hebben tientallen jaren gewerkt aan het bevorderen van sattva in hun eigen leven en ook veel cliënten en studenten begeleid met sattva coaching voor stress en burnout.

    Peter Krijger

    Peter is sinds 1986 actief als regressietherapeut en sinds 2000 als lifecoach. In 1989 heeft Peter het Atma Instituut opgericht.

    Carin Mannak

    Carin is opleidingsmanager van de opleidingen Lichaam & Geest en meer dan 20 jaar docent en trainer in het Atma Instituut.

    Eendaagse basistraining

    Sattva Coaching voor Stress en Burnout

    Voor wie?

    Deze training is geschikt voor voor professionals die hun cliënten willen helpen meer in sattva te komen en stress te overwinnen. Deze training is gelijk aan de eerste dag van de 6 daagse training voor professionals. 

    Inhoud van de training

    • We bespreken de werking van de drie geaardheden sattva, rajas en tamas zoals deze worden beschreven in de klassieke yoga psychologie.
    • Je leert de drie geaardheden te herkennen, zowel in jezelf als bij anderen.
    • We doen ervaringsgerichte oefeningen om sattva te stimuleren via o.a. meditatie, geleide visualisaties en lichaamsgerichte oefeningen.

    Kosten & praktische informatie

    • 1 dag
    • vr 20 mrt 2020
    • Peter Krijger
    • 150,-
    • Atma, Zuidsingel 1 Amersfoort
    • 10:00 - 17:00 uur
    • bewijs van deelname
    • geen specifieke vooropleiding vereist
    • Minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers

    Eendaagse basistraining

    Sattva Coaching voor Stress en Burnout

    Voor wie?

    Deze training is geschikt voor voor professionals die hun cliënten willen helpen meer in sattva te komen en stress te overwinnen. Deze training is gelijk aan de eerste dag van de 6 daagse training voor professionals. 

    Inhoud van de training

    • We bespreken de werking van de drie geaardheden sattva, rajas en tamas zoals deze worden beschreven in de klassieke yoga psychologie.
    • Je leert de drie geaardheden te herkennen, zowel in jezelf als bij anderen.
    • We doen ervaringsgerichte oefeningen om sattva te stimuleren via o.a. meditatie, geleide visualisaties en lichaamsgerichte oefeningen.

    Kosten & praktische informatie

    • 1 dag
    • vr 20 mrt 2020
    • Peter Krijger
    • 150,-
    • Atma, Zuidsingel 1 Amersfoort
    • 10:00 - 17:00 uur
    • bewijs van deelname
    • geen specifieke vooropleiding vereist
    • Minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers

    Zesdaagse bijscholing

    Sattva Coaching voor Stress en Burnout

    In het kort

    • Je leert hoe je de diepste oorzaken van stress of burnout ontdekt bij je cliënten zodat ze blijvend innerlijke rust ontwikkelen.
    • Je leert hoe je je cliënten stimuleert een transformatie in hun leven te creëren door meer in sattva te komen en rajas en tamas te verminderen. 
    • Je leert een groot aantal sattva bevorderende oefeningen en meditatie technieken.
    •  De eerste dag van deze training is gelijk aan de 1-daagse Training Sattva Stress Relief.

    Kosten & praktische informatie

    • 6 dagen
    • start 20 mrt 2020
    • Peter Krijger en co-trainers
    • 900,-
    • Atma, Zuidsingel 1 Amersfoort
    • 10:00 - 17:00 uur
    • Certificaat
    • HBO of WO en/of ervaring op psychosociaal gebied
    • minimaal 8 - maximaal 16 deelnemers

    Deze bijscholing is bestemd voor professionals in de psychosociale of medische hulpverlening, zoals coaches, counselors, yoga docenten, mentoren, psychologen, HR managers, therapeuten, social workers, artsen en verpleegkundigen.
    👉 De bijscholing is vooral ook geschikt voor mensen die een opleiding in het Atma Instituut hebben voltooid.

    • Je dient een opleiding op psychosociaal gebied te hebben gevolgd op HBO of WO niveau of enkele jaren ervaring te hebben in het begeleiden van mensen in persoonlijke ontwikkeling.
    • Mocht je niet zo’n vooropleiding hebben, dan dien je eerst onze opleiding Coaching Basics te volgen (12 dagen / half jaar). Bel of mail ons hierover.
    • Tijdens de training lees je thuis literatuur over sattva. Wij geven je daarover tips. 
    • Je probeert tijdens de bijscholing een sattvische leefstijl te volgen en je houdt daarover een dagboek bij.
    • Je doet enkele sessies sattva coaching met een medestudent of een cliënt.
    • Na de training kunt je zowel bij jezelf als bij je cliënten de invloed van sattva, rajas en tamas herkennen.
    • Je kunt een diepgaande persoonlijke transformatie teweeg brengen bij je cliënten.
    • Je leert je hoe je je cliënten aanmoedigt een sattvische leefstijl te ontwikkelen. 
    • Je kunt je cliënten helpen stabiel in sattva te blijven om zodoende stress beter te hanteren en burn-out te vermijden. 

    Data 2020

    Dag 1 – 20 mrt – Peter Krijger
    Dag 2 – 17 apr – Peter Krijger
    Dag 3 – 8 mei- Carin Mannak
    Dag 4 – 29 mei – Carin Mannak
    Dag 5 – 12 jun – Peter Krijger
    Dag 6 – 3 jul – Peter Krijger

    Inhoud van de bijscholing

    Dag 1

    • Deze dag is gelijk aan de 1-daagse sattva stress relief training.
    • We bespreken de werking van de drie geaardheden sattva, rajas en tamas zoals deze worden beschreven in de klassieke yoga psychologie. 
    • De drie geaardheden herkennen, zowel in jezelf als bij anderen
    • Hoe helpt sattva om stress en te overwinnen en burnout te vermijden?
    • Krachtige sattva bevorderende oefeningen: guna opstelling en visualisatie

    Dag 2

    • Hier-en-nu meditatie
    • Wie ben ik oefening
    • Diepe ontspanning creëren ter bevordering van sattva
    • Communicatie bij visualisaties
    • Sattva, rajas en tamas ervaren tijdens visualisatie
    • De sattvische leefstijl. Hoe kun je daardoor stress overwinnen?
    • Het verschil tussen voeding en genotsmiddelen in sattva, rajas en tamas

    Dag 3

    • Ademmeditatie
    • Ervaringen in de drie geaardheden uit het verleden herbeleven  
    • Onderzoek van diepe drijfveren en ambities uit de kindertijd en hun invloed op het nu.
    • Welke worden gedreven door rajas en tamas en hoe kun je deze in de richting van sattva transformeren?
    • Hoe houden deze verband met stress?

    Dag 4

    • Lichaamsgerichte meditatie
    • Cliënten sattvisch laat omgaan met emoties
    • Adequaat uiten van emoties met inzicht in hun oorzaken
    • Kindertijd en drie geaardheden van ouders onderzoeken

    Dag 5

    • Loopmeditatie
    • Sattva ervaren in de natuur
    • Natuur en stress relief
    • Verlangens in sattva, rajas en tamas
    • Levensdoelen en de drie geaardheden

    Dag 6

    • Bespreking van dagboek met andere groepsleden
    • Bespreking van sattvische leefstijl
    • Bespreking van gelezen literatuur in de groep
    • Bespreking sattvische oefeningen met medestudenten 
    • Reflectie en afronding
    Scroll naar top