JEUGDCOACHING

Nascholing Jeugd Coaching

 

Deze nascholing volgt op de opleiding Kindercoaching Advanced waarin voornamelijk wordt gewerkt met kinderen t/m 12 jaar. In deze nascholing leer je hoe je tieners en pubers (12-18 jaar) kunt begeleiden.

 

Startdatum: 3 november 2018
Niveau: HBO niveau
Aantal lesdagen: 5 lesdagen
Duur nascholing: ± 2 maanden
Tijd: 10:00 - 17:00 uur
Deelnamekosten: € 1.000,- 
Inschrijven: meld je direct aan
   
Vooropleiding: KinderCoaching Basics + KinderCoaching Advanced
Certificering: Certificaat 'Jeugd Coaching'
Groepsgrootte: minimaal 10 - maximaal 16 deelnemers
Locatie: Atma Instituut - Amersfoort

 

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de nascholing JeugdCoaching dien je eerst de opleiding de opleiding KinderCoaching Advanced gevolgd te hebben. Indien je een vergelijkbare opleiding buiten het Atma Instituut hebt gevolgd kun je uiteraard ook deelnemen aan deze nascholing, voorafgaand aan de inschrijving vind dat eerst een vrijblijvend intakegesprek plaats.  

 

PROGRAMMA

 

Programma

  • Hoe ga je als coach om met een puber?

  • Peer-groups: wat zijn dat en hoe werken die?

  • Welke lichamelijke veranderingen ondergaat een puber?

  • Wat verandert er op school voor een puber?

  • Hoe veranderen de s? Welke problemen kunnen daarbij ontstaan?

  • Hoe help je pubers bij het ontdekken van hun talenten, passies, studiekeuze en vakkenpakket?

  • Hoe help je pubers beter met geld om te gaan?

  • Hoe help je pubers om te gaan met hun ontluikende seksualiteit?

  • Hoe help je ze hun grenzen in te nemen en hun eigenwaarde te behouden of te versterken?

  • Hoe ga je om met grensoverschrijdend en acting-out gedrag bij pubers?

  • Wat zijn de problemen die je tegenkomt bij school-dropouts?

  • Hoe begeleid je pubers die te maken hebben met veel onrust in het gezin?

  • Welke problemen hebben pubers bij uitgaan?

  • Hoe helpt je pubers die onderhevig zijn aan verslavingen zoals drank, drugs, computerspelletjes, social media etc.?

  • Hoe stimuleer je pubers in het ontwikkelen van authenticiteit en een positief zelfbeeld?

  • Hoe begeleid je pubers op het gebied van zingeving en geluk?

 

Het ‘puberende brein’

Ook zal er in de opleiding aandacht besteed worden aan het ‘puberende brein’. Wat gebeurt er allemaal in de hersenen van de puber en de hormonen? Wat zijn de laatste wetenschappelijke ontdekkingen op dit gebied? Hoe leert een puber? Hoe functioneren de emoties in een puberbrein? Hoe herken je deze emoties als coach? Hoe verloopt de sociale ontwikkeling van pubers? Hoe komt het dat pubers zo enorm kunnen uitblinken op het gebied van internet, muziek en sport?

 

Doelen stellen

Jongeren hebben soms veel moeite om doelen te stellen en deze succesvol te realiseren. Ze raken snel afgeleid, voelen zich vaak onzeker en kunnen erg pessimistisch zijn. Tijdens de opleiding leer je jongeren te begeleiden door ze hun doelen duidelijk te laten definiëren, support te vinden, hun zelfvertrouwen te verhogen, optimisme te ontwikkelen en tegenslagen te overwinnen.  

 

ROOSTER

 

Najaar 2018

1. za 3 november Peer-group, veranderingen (school, lichamelijk, sociale contacten), hoe om te gaan met een puber?
2. za 17 november Talent en studie; helpen ontdekken van talent, passie, studiekeuze, vakkenpakket, geld en werken
3. zo 18 november Seksualiteit; omgaan met (ontluikende) seksualiteit, lover-boys, sexting, grenzen, eigenwaarde
4. vr 1 december Pubertijd; grensoverschrijdend gedrag, acting-out, school-dropout, onrust in het gezin, uitgaan,
verslavingen (drank, drugs, social media etc.)
5. vr 15 december Authenticiteit en positief zelfbeeld; zingeving, geluk, de kracht van positief denken

 

VRAGEN DOCENTEN


Toekie van Apeldoorn

Krijg je veel kinderen en pubers die gepest worden?
Pesten komt erg veel voor. Het is schrijnend... Ik denk dat wij als volwassenen onderschatten hoe heftig het is voor kinderen en pubers om dag in dag uit naar een plek te moeten gaan waar ze zich niet veilig voelen en waar ze niet zeker weten of hun jasje aan het einde van de dag nog aan de kapstok hangt. Ik vind dat we daar als volwassenen bovenop moeten zitten. Pesten is verschrikkelijk. Het gebeurt veel meer dan we beseffen. Tijdens de Atma opleiding wordt veel aandacht besteed aan het verhogen van de weerbaarheid tegen pesten.


 

Daantje de Wit


Hoe ga je om met grensoverschrijdend en acting-out gedrag bij pubers?
Pubers zie ik meestal zonder hun ouders. Het is namelijk belangrijk om ze zoveel mogelijk het podium te geven om hun verhaal te doen, zodat ze zich gehoord voelen. In die veiligheid kan er ook doorgevraagd worden over wat er in ze omgaat, wat ze voelen en wat maakt dat ze zich zo gedragen. Thuis en op school krijgen ze vooral op hun kop over hun gedrag. Maar als kinder- en jeugdcoach luister ik vooral naar het kind, de puber, wat er in hem omgaat en wat zijn behoefte is. Dat geeft vaak hele andere ingangen en mogelijkheden. Het betrekken van ouders bij dit soort trajecten is belangrijk om goede afspraken met elkaar te maken. En te kijken wat hun aandeel is in het gedrag van hun puber. Ik vraag ze hoe ze kunnen bieden wat hun puber nodig heeft. 

 

 

Nieuwsbrief

De Wensboom

Boek WensboomLees dit boek en laat je diepste
wensen uitkomen.

 

 


GRATIS DOWNLOAD

Coach bij jou in de buurt

In onze coachdatabase vind je coaches die bij Atma zijn afgestudeerd en hun eigen praktijk zijn begonnen.