KINDERCOACHING BASICS

 

KinderCoaching Basics 

 

Een kindercoach begeleidt kinderen en jeugdigen in het scheppen van een succesvol en gelukkig leven in alle levenssferen. Je leert tijdens deze opleiding de belangrijkste basisvaardigheden van het vak.

 

Niveau: HBO niveau
Aantal lesdagen: 12 lesdagen
Duur opleiding: ± 6 maanden
Vooropleiding: havo, vwo of mbo
Certificaat: certificaat 'KinderCoaching Basics'
Start opleiding: bekijk startdata en roosters
Groepsgrootte: minimaal 10 - maximaal 16 deelnemers
Locatie: Atma Instituut - Amersfoort

  

WAT HOUDT HET IN?

 

LEERDOELEN 

Tijdens deze leergang leer je de volgende basisvaardigheden van Kindercoaching:

  • inzichtelijk maken van conflicten en problematiek van kinderen via krachtige communicatie- en gesprekstechnieken;
  • duidelijkheid krijgen in de coachvraag en -doelen van kinderen (en van de ouders);
  • inzichtelijk maken van levensloop en ontwikkelingen van kinderen;
  • gebruik maken van visualisatietechnieken om de creativiteit van kinderen te bevorderen en ze meer in contact te laten komen met hun gevoel; 
  • gebruik van ontspanningstechnieken om kinderen te helpen beter met stress om te gaan;
  • leren omgaan met emoties bij kinderen en ze helpen deze beter te hanteren en te uiten;
  • bevordering van assertiviteit en zelfvertrouwen van kinderen; 
  • kinderen helpen beter zichzelf te zijn, op te komen voor zichzelf en deze factoren in balans te brengen met de behoefte om erbij te horen.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

 

Toelatingseisen en intakegesprek

Voor toelating tot één van onze opleidingen voldoe je aan de minimale vooropleidingseisen van havo, vwo of mbo.

 

Wanneer je een opleiding op Post-HBO (SPHBO) niveau wilt afronden is een vereiste dat je een HBO of WO vooropleiding hebt en enkele jaren werkervaring in het begeleiden van mensen. Vraag naar de opleidingen die je op Post HBO niveau kunt afronden.

 

Voorafgaand aan de opleiding krijg je een mondeling intakegesprek. Het intakegesprek is een vrijblijvend gesprek waarin wordt gekeken naar je werkervaring, levenservaring, persoonlijke leerwensen en relevante opleidingen/trainingen.

 

Tijdens het intakegesprek kun je eventueel aangeven of je vrijstelling wilt krijgen voor vakken die je tijdens een eerdere opleiding hebt gevolgd. Vrijstellingen worden in mindering gebracht op de studiekosten.

 

Het intakegesprek is een voorwaarde voor toelating en vindt plaats tijdens onze introductiedagen. Mocht je door omstandigheden niet in staat zijn een introductiedag bij te wonen, dan kun je een afspraak maken voor een intakegesprek op andere dag in het Atma Instituut, Zuidsingel 1 te Amersfoort. Bel daarvoor: 033 - 465 32 77 of mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Studiekosten

Studiekosten: 6 x € 435,- (€ 2.610,-)
Korting betaling in één keer: € 210,- korting (€ 2.400,-)
   
Bijkomende studiekosten  
Studieboeken: 5 boeken (± € 160,-)
Leersessies: 2 leersessies (± € 75,- a € 125,- per leersessie)

  

Hiervoor bieden wij:

  • inspirerende lesdagen
  • hooggekwalificeerde docenten met veel praktijkervaring
  • praktijkgerichte leermethode
  • regelmatige supervisie
  • individuele mentorbegeleiding
  • reader met veel praktijkgerichte informatie
  • sfeervol gebouw in het hart van Amersfoort
  • koffie en thee

  

Belastingaftrek en BTW vrijstelling

Voor zowel particulieren als ondernemers is een opleiding aftrekbaar van de belasting als deze wordt gevolgd voor bijscholing of omscholing. Onze opleidingen zijn vrijgesteld van BTW omdat Atma staat ingeschreven bij het Centraal Register Korte Beroepsopleidingen (CRKBO). Atma is een erkend instituut in de Europese BTW-richtlijn.

  

Studiebelasting

Leersessies: 2 leersessies
Coachingsessies geven: 3 sessies
Te schrijven: 3 verslagen
Te lezen: 5 boeken
Oefengroepje: 1 dag of 2 dagdelen per maand

 

Uren per week

Je bent ongeveer 8 tot 10 uur per week met de opleiding bezig, inclusief klassikale lesdagen, studie en intervisiegroepjes.

 

Lesdagen

Tijdens de lesdagen leer je de krachtigste coachingstechnieken die in de afgelopen jaren zijn ontwikkeld. Er worden theoretische onderwerpen behandeld, groepssessies gehouden en demonstraties gegeven. Daarnaast wordt er geoefend met technieken waarbij de deelnemers enerzijds aan zichzelf werken en anderzijds vertrouwd raken met de beoefening van coachingsvaardigheden en met het inzetten van verschillende interventies. Er zijn naast de docent regelmatig begeleiders aanwezig die de studenten feedback geven. Op sommige dagen wordt supervisie gegeven, waarbij de supervisor bij een oefensessie zit. De sessie wordt na afloop uitgebreid besproken.

 

Persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling staat centraal in de opleiding en is essentieel voor elke coach. Hoe verder iemand hierin ontwikkeld is, hoe beter hij zijn cliënten kan begeleiden. Er wordt in het bijzonder aandacht besteed aan: ontwikkeling van gezond zelfvertrouwen, goede sociale vaardigheden en helderheid in eigen levensbeschouwing en zingeving. Wij verwachten een open houding ten opzichte van gecoacht worden en feedback ontvangen.

 

Oefengroepjes

Naast het oefenen tijdens de lesdagen ga je ook 1 dag of 2 dagdelen per maand de technieken en methoden, die in de lessen worden behandeld, zoveel mogelijk oefenen met medestudenten in oefengroepjes. Door dit regelmatig te doen ontwikkel je niet alleen je coachingsvaardigheden, maar ook je zelfvertrouwen en eigen coachingsstijl. Deze oefensessies worden georganiseerd bij studenten thuis, maar mogen ook online plaatsvinden via e-mail, chat of Skype.

 

Studiemateriaal

Op de eerste lesdag ontvang je een studiegids en een reader. De informatie hierin is gekoppeld aan de lesonderwerpen. Daarnaast ontvang je een literatuurlijst waarop een aantal verplichte en aanbevolen boeken staan.

 

Les gemist?

Indien mogelijk kun je altijd lessen inhalen in andere groepen. Wij hanteren een aanwezigheidspercentage van 90%, uitzonderingen daargelaten.

 

Uitstel, samenvoeging, annulering

In sommige gevallen wordt een opleiding uitgesteld, worden groepen samengevoegd of wordt bij (uitzondering) een opleiding geannuleerd. We doen ons uiterste best om dergelijke situaties te voorkomen. Mocht het zo zijn, dat stellen we je daar uiteraard tijdig van op de hoogte (uiterlijk een week van te voren).

 

 

PROGRAMMA

 

KINDERCOACHING BASICS

± 6 maanden

  • communicatie- en gesprekstechnieken
  • coachvraag en doelen
  • visualisatietechnieken
  • stress management
  • levensloop
  • omgaan met emoties
  • overlevingsstrategieën
  • authenticiteit
  • oefenen en afronding
  • certificaat

  

STUDIEPROGRAMMA

Kindercoaching Basics

  • Hoe kun je goed communiceren met kinderen via specifieke gesprekstechnieken?
  • Hoe leer je feedback te geven en te ontvangen?

  • Hoe breng je structuur aan via de krachtige werkvorm van het actiewiel?

  • Hoe leer je outdoor te werken met kinderen via spel en beweging?

  • Waaraan herken je overdracht en tegenovedracht en hoe ga je daarmee om?

  • Hoe werk je met de levensboom metafoor via creatieve werkvormen zoals tekenen en schilderen?

  • Hoe herken je non-verbale communicatie?

  • Hoe kun je een kind goed leren gronden?

  • Hoe ontwikkel je de juiste coachingsattitude?

  • Hoe formuleer je de coachvraag en hoe stel je doelen tijdens intakegesprekken?

  • Wat kun je doen met mindfulness als je werkt met kinderen?

  • Hoe kun je werken met verbindende of geweldloze communicatie bij kinderen?

  • Hoe pas je visualisatie- en ontspanningstechnieken toe?

  • Hoe help je kinderen beter met stress om te gaan?

  • Wat zijn de fasen en thematieken in de levensloop en ontwikkeling van het kind?

  • Wanneer en hoe kun je werken met autobiografie en dagboek?

  • Hoe kun je emoties herkennen en kinderen leren deze te uiten?

  • Hoe kun je kinderen beter met hun eigen emoties leren omgaan?

  • Hoe kun je gebruikmaken van creatieve werkvormen en drama?

  • Hoe ontwikkelt een kind overlevingsstrategieën en hoe herken je deze tijdens coaching?

  • Hoe herken je patronen en projecties van je eigen innerlijke kind? Wat voor invloed hebben deze wanneer je met kinderen en ouders praat?

  • Hoe help je kinderen bij de ontwikkeling van authenticiteit en een positief zelfbeeld?

  • Hoe help je kinderen bij het versterken van zelfvertrouwen? Wat zijn daarbij helpende en belemmerende gedachten?

 

AFRONDING

 

De laatste lesdag van de opleiding KinderCoaching Basics wordt afgesloten met een supervisie, voortgangsgesprekken en afronding. Wanneer je de opleiding met goed gevolg hebt afgerond kun je deel nemen aan onze vervolg trajecten en specialisaties.

 

 

Als een kind opgroeit met kritiek

leert het veroordelen




Als een kind opgroeit met vijandigheid

leert het vechten




Als een kind belachelijk wordt gemaakt

leert het verlegen te zijn




Als een kind zich moet schamen

leert het zich schuldig te voelen




Als een kind opgroeit met verdraagzaamheid

leert het geduldig te zijn




Als een kind opgroeit met aanmoediging

leert het zelfvertrouwen




Als een kind geprezen wordt

leert het waarderen




Als een kind eerlijk behandeld wordt

leert het rechtvaardigheid




Als een kind veilig opgroeit

leert het vertrouwen te hebben




Als een kind goedkeuring krijgt

leert het zichzelf te waarderen




Als een kind acceptatie en vriendschap ervaart

leert het liefde in de wereld vinden




Als een kind opgroeit met liefde

leert het liefde



(Anoniem)

 

 

VRAGEN DOCENTEN

 

Vragen aan Atma docenten

 

Toek Twitter fcToekie van Apeldoorn

Toekie, zijn de ouders aanwezig bij een sessie kindercoaching?

Meestal niet, maar de intakes doe ik in principe alleen met de ouders. Dan kunnen ze alles zeggen en vragen, en dat doe ik ook. Ik teken dan een stamboom en weet daardoor in korte tijd heel veel over het familiesysteem. Op deze manier gaan de ouders als spoorzoekers vooruit. Alleen bij kinderen vanaf ongeveer 16 jaar praat ik eerst met het kind en pas in de tweede sessie met de ouders. Deze pubers naderen de volwassenheid en dan is het juist beter dat ze zelf eerst komen.

 

Je doet dus niet zo vaak sessies met de kinderen en hun ouders samen?

Ik kan de kinderen beter bereiken als we één-op-één zijn. Dan durven ze meer te zeggen en te vragen. Maar als jonge kinderen liever willen dat hun ouders erbij zijn, dan mag dat natuurlijk. Ik volg altijd de behoefte van de kinderen. Ook zeg ik tegen de kinderen: ‘Wat we hier doen is privé. Dat betekent dat jij mag besluiten of je het aan anderen vertelt, maar ik vertel het aan niemand.’

 

(Uit interview met Toekie van Apeldoorn, docent kindercoaching Atma Instituut. Zie verder: www.dekindercoaches.nl)

 

Daantje de Wit

Daantje, hoe kun je kinderen helpen hun sociale vaardigheden te verbeteren? IMG 2031

Die kun je verbeteren door bijvoorbeeld een verhaal te vertellen of voor te lezen: hoe een ander kind of dier in een bepaalde situatie omgaat met iets dat het kind moeilijk vindt. En wat ook heel leuk is en goed werkt is rollenspel. Door via het werken met handpoppen het verhaal van het kind na te spelen. Daarin heeft het gewenste gedrag de nadruk in wat we spelen. Bijvoorbeeld meer voor zichzelf opkomen.

 

Hoe leer kinderen beter hun grenzen aan te geven, assertiever te worden en om te gaan met kritiek? 

Het werken met (hand)poppen, dieren of een play-mobiel, die het verhaal van een kind uitbeelden, werkt altijd krachtig en helder. Hierin kunnen ook de emoties die de kinderen voelen naar voren komen. Een hele andere manier is bijvoorbeeld de ‘grenzen-oefening’ die met het kind zélf gedaan wordt. Daar zie je ze van groeien!

 

(interview met Daantje de Wit, docent en opleidingsmanager Kindercoaching www.daantjedewit.nl)

 

 

Nieuwsbrief

De Wensboom

Boek WensboomLees dit boek en laat je diepste
wensen uitkomen.

 

 


GRATIS DOWNLOAD

Coach bij jou in de buurt

In onze coachdatabase vind je coaches die bij Atma zijn afgestudeerd en hun eigen praktijk zijn begonnen.