KINDERCOACHING ADVANCED

 

KinderCoaching Advanced

 

De opleiding KinderCoaching Advanced bestaat uit twee delen: KinderCoaching Basics en KinderCoaching Advanced. Het eerste gedeelte, de KinderCoaching Basics, zit in deze opleiding opgenomen. Tijdens de KinderCoaching basics leer je de belangrijkste basisvaardigheden om met kinderen en jeugdigen te kunnen werken. Vervolgens leer je geavanceerde coachingsmethoden in het tweede gedeelte, de KinderCoaching Advanced.

 

Niveau: HBO of Post-HBO niveau
Aantal lesdagen: 22 lesdagen + (optioneel) 2 examendagen
Duur opleiding: ± 12 maanden 
Vooropleiding HBO niveau: havo, vwo of mbo
Vooropleiding Post-HBO niveau: relevante hbo of wo studie
Diploma: diploma 'KinderCoaching Advanced'
Start opleiding: bekijk startdata en roosters
Groepsgrootte: minimaal 10 - maximaal 16 deelnemers
Locatie: Atma Instituut - Amersfoort

 

HBO-niveau en Post HBO-niveau

Wij bieden de opleiding KinderCoaching aan op HBO- en Post HBO-niveau. Beide opleidingen hebben dezelfde lesonderwerpen en duren even lang. Het verschil ligt hem in de huiswerkopdrachten en literatuur, die zijn voor de Post-HBO variant op een hoger niveau dan die voor de HBO. Tevens dien je voor deze examenmodule een scriptie te schrijven.

 

Accreditatie

Zowel de opleiding op HBO als Post-HBO niveau zijn geaccrediteerd als registeropleiding door het CPION (Centrum voor Post-initiële Opleidingen Nederland), een van de meest gerenommeerde instituten van Nederland op dit gebied. Het CPION geeft erkende diploma’s of certificaten uit namens de stichtingen Hoger Onderwijs Nederland (SHO) en Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland (SPHBO).

 

Nascholing

Na het behalen van de opleiding KinderCoaching Advanced kun je je verder specialiseren door één van de volgende nascholingen te volgen:

Jeugdcoaching

Oudercoaching

Gezinscoaching

 

WAT HOUDT HET IN?

 

Leerdoelen

Tijdens deze opleiding leer je:

  • hoe kinderen deel uitmaken van het gezinssysteem waarin ze opgroeien en welke plaats ze daarin innemen;

  • hoe je de ouders betrekt bij het proces van coachen;

  • welke plaats een kind inneemt in het systeem van de klas op school;

  • krachtige intuïtieve en creatieve vormen van coaching;

  • hoe je kinderen kunt helpen hun sociale vaardigheden te verbeteren;

  • yoga en beweging te gebruiken als ondersteuning van coaching;

  • hoe je kinderen (en hun ouders) kunt stimuleren gezonder te eten;

  • ADHD, dyslexie, hooggevoeligheid, autisme, etc te herkennen en ermee om te gaan.

 

Beroepsperspectief

  • Omdat er een groeiende behoefte is aan persoonlijke begeleiding van kinderen op allerlei gebied, met name in het onderwijs, probleemgezinnen en de zorg, is er veel werk te doen voor de kindercoach.

  • De kindercoach kan werken vanuit een eigen praktijk en een rol spelen bij het steunen en begeleiden van kinderen die problemen hebben in hun gezin of op school.

  • De kindercoach kan ook binnen organisaties werken die gericht zijn op het onderwijzen en/of begeleiden van kinderen.

  • Het beroep kan eveneens gecombineerd worden met andere beroepen die gericht zijn op kinderen.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE

 

Toelatingseisen en intakegesprek

Voor toelating tot één van onze opleidingen voldoe je aan de minimale vooropleidingseisen van havo, vwo of mbo. 
 
Onze vervolg opleidngen zoals KinderCoaching Advanced, Life Coaching en Levensloop Coaching kunnen gevolgd worden na voltooiing van onze opleiding Basics of een vergelijkbare opleiding elders. 
 
Wanneer je een opleiding op Post-HBO (SPHBO) niveau wilt afronden is een vereiste dat je een HBO of WO vooropleiding hebt en enkele jaren werkervaring in het begeleiden van mensen. Vraag naar de opleidingen die je op Post HBO niveau kunt afronden.
 
Voorafgaand aan de opleiding krijg je een mondeling intakegesprek. Het intakegesprek is een vrijblijvend gesprek waarin wordt gekeken naar je werkervaring, levenservaring, persoonlijke leerwensen en relevante opleidingen/trainingen.
 
Tijdens het intakegesprek kun je eventueel aangeven of je vrijstelling wilt krijgen voor vakken die je tijdens een eerdere opleiding hebt gevolgd. Vrijstellingen worden in mindering gebracht op de studiekosten.
 
Het intakegesprek is een voorwaarde voor toelating en vindt plaats tijdens onze introductiedagen. Mocht je door omstandigheden niet in staat zijn een introductiedag bij te wonen, dan kun je een afspraak maken voor een intakegesprek op andere dag in het Atma Instituut, Zuidsingel 1 te Amersfoort. Bel daarvoor: 033 - 465 32 77 of mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Studiekosten KinderCoaching Basics + KinderCoaching Advanced

Studiekosten: 10 x € 480,- (€ 4.800,-) incl. KinderCoaching Basics
Korting betaling in één keer: € 400,- korting (€ 4.400,-)
   
Bijkomende studiekosten  
Studieboeken: 6 boeken (± € 175,-)
Leersessies: 4 leersessies (± € 75,- a € 125,- per leersessie)
Examenmodule HBO niveau: praktijk en theorie examen (€ 450,-)
Examenmodule Post-HBO niveau: praktijk en theorie examen + scriptie (€ 900,-)

 

Hiervoor bieden wij:

  • inspirerende lesdagen
  • hooggekwalificeerde docenten met veel praktijkervaring
  • praktijkgerichte leermethode
  • regelmatige supervisie
  • individuele mentorbegeleiding
  • reader met veel praktijkgerichte informatie
  • sfeervol gebouw in het hart van Amersfoort
  • koffie en thee

  

Belastingaftrek en BTW vrijstelling

Voor zowel particulieren als ondernemers is een opleiding aftrekbaar van de belasting als deze wordt gevolgd voor bijscholing of omscholing. Onze opleidingen zijn vrijgesteld van BTW omdat Atma staat ingeschreven bij het Centraal Register Korte Beroepsopleidingen (CRKBO). Atma is een erkend instituut in de Europese BTW-richtlijn.

 

Studiebelasting

Leersessies: 4 leersessies
Coachingsessies geven: 9 sessies
Te schrijven HBO niveau: 6 verslagen
Te schrijven Post-HBO niveau: 6 verslagen + scriptie
Te lezen HBO niveau: 6 boeken HBO niveau + reader
Te lezen Post-HBO niveau: 6 boeken Post-HBO niveau + reader
Oefengroepje: 1 dag of 2 dagdelen per maand

 

Uren per week

Je bent ongeveer 8 tot 10 uur per week met de opleiding bezig, inclusief klassikale lesdagen, studie en intervisiegroepjes.

 

Lesdagen

Tijdens de lesdagen leer je de krachtigste coachingstechnieken die in de afgelopen jaren zijn ontwikkeld. Er worden theoretische onderwerpen behandeld, groepssessies gehouden en demonstraties gegeven. Daarnaast wordt er geoefend met technieken waarbij de deelnemers enerzijds aan zichzelf werken en anderzijds vertrouwd raken met de beoefening van coachingsvaardigheden en met het inzetten van verschillende interventies. Er zijn naast de docent regelmatig begeleiders aanwezig die de studenten feedback geven. Op sommige dagen wordt supervisie gegeven, waarbij de supervisor bij een oefensessie zit. De sessie wordt na afloop uitgebreid besproken.

 

Persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling staat centraal in de opleiding en is essentieel voor elke coach. Hoe verder iemand hierin ontwikkeld is, hoe beter hij zijn cliënten kan begeleiden. Er wordt in het bijzonder aandacht besteed aan: ontwikkeling van gezond zelfvertrouwen, goede sociale vaardigheden en helderheid in eigen levensbeschouwing en zingeving. Wij verwachten een open houding ten opzichte van gecoacht worden en feedback ontvangen.

 

Oefengroepjes

Naast het oefenen tijdens de lesdagen ga je ook 1 dag of 2 dagdelen per maand de technieken en methoden, die in de lessen worden behandeld, zoveel mogelijk oefenen met medestudenten in oefengroepjes. Door dit regelmatig te doen ontwikkel je niet alleen je coachingsvaardigheden, maar ook je zelfvertrouwen en eigen coachingsstijl. Deze oefensessies worden georganiseerd bij studenten thuis, maar mogen ook online plaatsvinden via e-mail, chat of Skype.

 

Studiemateriaal

Op de eerste lesdag ontvang je een studiegids en een reader. De informatie hierin is gekoppeld aan de lesonderwerpen. Daarnaast ontvang je een literatuurlijst waarop een aantal verplichte en aanbevolen boeken staan.

 

Les gemist?

Indien mogelijk kun je altijd lessen inhalen in andere groepen. Wij hanteren een aanwezigheidspercentage van 90%, uitzonderingen daargelaten.

 

Uitstel, samenvoeging, annulering

In sommige gevallen wordt een opleiding uitgesteld, worden groepen samengevoegd of wordt bij (uitzondering) een opleiding geannuleerd. We doen ons uiterste best om dergelijke situaties te voorkomen. Mocht het zo zijn, dat stellen we je daar uiteraard tijdig van op de hoogte (uiterlijk een week van te voren).

 

PROGRAMMA

 

KINDERCOACHING BASICS

± 6 maanden

  • communicatie- en gesprekstechnieken
  • coachvraag en doelen
  • visualisatietechnieken
  • stress management
  • levensloop
  • omgaan met emoties
  • overlevingsstrategieën
  • authenticiteit
  • oefenen en afronding
  • certificaat

KINDERCOACHING ADVANCED

± 6 maanden

  • systemisch werk
  • intuïtieve coaching
  • creatieve coaching
  • sociale vaardigheden
  • yoga en beweging
  • outdoor coaching
  • gezonde voeding
  • ADHD, dyslexie
  • hooggevoeligheid,
  • autisme, etc
  • examen
  • diploma kindercoaching

 

KinderCoaching Bascics

  • Hoe kun je goed communiceren met kinderen via specifieke gesprekstechnieken?
  • Hoe leer je feedback te geven en te ontvangen?

  • Hoe breng je structuur aan via de krachtige werkvorm van het actiewiel?

  • Hoe leer je outdoor te werken met kinderen via spel en beweging?

  • Waaraan herken je overdracht en tegenovedracht en hoe ga je daarmee om?

  • Hoe werk je met de levensboom metafoor via creatieve werkvormen zoals tekenen en schilderen?

  • Hoe herken je non-verbale communicatie?

  • Hoe kun je een kind goed leren gronden?

  • Hoe ontwikkel je de juiste coachingsattitude?

  • Hoe formuleer je de coachvraag en hoe stel je doelen tijdens intakegesprekken?

  • Wat kun je doen met mindfulness als je werkt met kinderen?

  • Hoe kun je werken met verbindende of geweldloze communicatie bij kinderen?

  • Hoe pas je visualisatie- en ontspanningstechnieken toe?

  • Hoe help je kinderen beter met stress om te gaan?

  • Wat zijn de fasen en thematieken in de levensloop en ontwikkeling van het kind?

  • Wanneer en hoe kun je werken met autobiografie en dagboek?

  • Hoe kun je emoties herkennen en kinderen leren deze te uiten?

  • Hoe kun je kinderen beter met hun eigen emoties leren omgaan?

  • Hoe kun je gebruikmaken van creatieve werkvormen en drama?

  • Hoe ontwikkelt een kind overlevingsstrategieën en hoe herken je deze tijdens coaching?

  • Hoe herken je patronen en projecties van je eigen innerlijke kind? Wat voor invloed hebben deze wanneer je met kinderen en ouders praat?

  • Hoe help je kinderen bij de ontwikkeling van authenticiteit en een positief zelfbeeld?

  • Hoe help je kinderen bij het versterken van zelfvertrouwen? Wat zijn daarbij helpende en belemmerende gedachten?

 

KinderCoaching Advanced 

  • Hoe begeleid je ouders en wat voor gespreksvoering hanteer je daarbij?

  • Hoe rapporteer je aan ouders?

  • Wat voor opvoedkundige tips kun je ouders geven?

  • Systemisch werken: welke plek heeft het kind in zijn gezin en in de klas op school;

  • Welke creatieve werkvorm kun je toepassen bij systemisch werken?

  • Hoe werk je intuïtief met kinderen via o.a. verhalen en metaforen?

  • Hoe kun je het zelfvertrouwen van kinderen verder versterken via creatieve werkvormen?

  • Hoe herken je de innerlijke criticus en hoe werk je met deelpersoonlijkheden? Hoe kun je daarbij werken met (hand)poppen?

  • Hoe kun je kinderen helpen hun sociale vaardigheden te verbeteren?

  • Hoe leer kinderen beter hun grenzen aan te geven, assertiever te worden, om te gaan met kritiek, zichzelf durven te zijn versus bij de groep te willen horen?

  • Hoe kun je werken met rollenspel?

  • Wat kun je doen met actieve werkvormen zoals yoga, beweging, ontspanning, outdoor coaching, sport, spel en weerbaarheidsoefeningen?

  • Hoe kun kun je kinderen stimuleren gezonder te leven door beweging, overgewicht te verminderen, alternatieven te vinden voor medicatie, sportiever te worden, mindere achter de computer te zitten en meer naar buiten te gaan?

  • Hoe kun je als coach omgaan met ADHD, dyslexie, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, autisme, protocollen?

  • Examen: theoretisch en praktijk.

  • Diploma Kindercoaching

  

EXAMEN

 

Examenmodule 

De Examen Module kan online worden aangevraagd en betaald. Om deel te kunnen nemen aan het examen, dien je je voor het uiterste inschrijfmoment aan te melden. Het uiterste inschrijfmoment en de voorwaarden van deze module kun je vinden in onze algemene betalings- en leveringsvoorwaarden. Aan het examen zitten kosten verbonden (zie hiervoor de bijkomende studiekosten).
 
Aan het eind van de opleiding wordt een theoretisch en praktijkexamen afgenomen. Beide examens en alle praktijkopdrachten in het portfolio moeten met een voldoende (minimaal 5,5) worden afgerond om een diploma te ontvangen. Herkansing is mogelijk in overleg.
 

Geïnteresseerden kunnen er voor kiezen een opleiding op Post-HBO (SPHBO) niveau af te ronden. Vereiste is dat je een afgeronde HBO of WO vooropleiding hebt en enkele jaren werkervaring in het begeleiden van mensen. De Post HBO niveau Examenmodule bestaat uit twee delen: deel 1 standaard praktijk- en theorie-examen en deel 2 een scriptie schrijven. Vraag naar de opleidingen die je op Post HBO niveau kunt afronden.

 

Portfolio

In het portfolio worden de vier competenties Communiceren, Creatief coachen, Verdiepend coachen en Holistisch coachen getoetst. Het portfolio bestaat uit alle praktijkopdrachten die je gedurende de opleiding moet uitvoeren.

 

Schriftelijk examen

Het schriftelijk examen gaat over de onderwerpen die tijdens de lessen behandeld worden. Er worden vragen gesteld over de lesstof, de verplichte boeken, de reader en eventueel aanvullend materiaal dat tijdens de lessen wordt uitgedeeld door de docenten.

 

Praktijkexamen

Tijdens het praktijkexamen dien je in staat te zijn een consult kindercoaching te demonstreren, met een onbekende proefpersoon, waar een docent of supervisor bij zit.

 

Diplomering

De laatste lesdag bestaat uit de afronding van de opleiding en de diplomering. Indien je hebt deelgenomen aan beide examens en alle opdrachten hebt gedaan, ontvang je je diploma Kindercoaching. Indien je niet hebt deelgenomen aan de examens, of deze niet met een voldoende hebt voldaan, ontvang je alleen een bewijs van deelname.

 

Onze opleidingen Kindercoaching Advanced op HBO niveau en Post-HBO niveau zijn geaccrediteerd door het CPION. Naast het behalen van je Atma diploma ontvang je tevens een CPION diploma en worden afgestudeerden geregistreerd bij de Stichting Hoger Onderwijs Nederland (SHO) of de Stichting Post Hoger Beroepsonderwijs Nederland (SPHBO). Dit geldt niet voor het behalen van een bewijs van deelname. 

 

 

VRAGEN DOCENTEN

 

Vragen aan Atma docenten

 

Toekie van Apeldoorn

Toekie, krijg je veel kinderen en pubers die gepest worden?

Pesten komt erg veel voor. Het is schrijnend... Ik denk dat wij als volwassenen onderschatten hoe heftig het is voor kinderen en pubers om dag in dag uit naar een plek te moeten gaan waar ze zich niet veilig voelen en waar ze niet zeker weten of hun jasje aan het einde van de dag nog aan de kapstok hangt. Ik vind dat we daar als volwassenen bovenop moeten zitten. Pesten is verschrikkelijk. Het gebeurt veel meer dan we beseffen. Tijdens de Atma opleiding wordt veel aandacht besteed aan het verhogen van de weerbaarheid tegen pesten.

 

(Uit interview met Toekie van Apeldoorn, docent kindercoaching Atma Instituut. Zie verder: www.dekindercoaches.nl)

 

Daantje de Wit

Daantje, hoe ga je om met grensoverschrijdend en acting-out gedrag bij pubers?

Pubers zie ik meestal zonder hun ouders. Het is namelijk belangrijk om ze zoveel mogelijk het podium te geven om hun verhaal te doen, zodat ze zich gehoord voelen. In die veiligheid kan er ook doorgevraagd worden over wat er in ze omgaat, wat ze voelen en wat maakt dat ze zich zo gedragen. Thuis en op school krijgen ze vooral op hun kop over hun gedrag. Maar als kinder- en jeugdcoach luister ik vooral naar het kind, de puber, wat er in hem omgaat en wat zijn behoefte is. Dat geeft vaak hele andere ingangen en mogelijkheden. Het betrekken van ouders bij dit soort trajecten is belangrijk om goede afspraken met elkaar te maken. En te kijken wat hun aandeel is in het gedrag van hun puber. Ik vraag ze hoe ze kunnen bieden wat hun puber nodig heeft.

 

(Daantje de Wit, kinder- en lifecoach, www.daantjedewit.nl)

 

 

José Nanninga

José, wat zijn de problemen die je tegenkomt bij school-dropouts?

Aan de buitenkant zijn vaak gedragsproblemen zichtbaar, zoals opstandigheid en negativiteit jegens ouders, school of de maatschappij. Of juist passief gedrag, ogenschijnlijk doelloos op de bank hangen. Naarmate de periode langer duurt, wordt het vaak lastiger om weer terug te keren in een “normaal” ritme van school of werk, en de kans dat negatieve gewoontes worden ontwikkeld neemt dan ook toe, bijvoorbeeld gameverslaving. Onderliggende problemen kunnen bijvoorbeeld zijn: onzekerheid, faalangst, geen stimulans van thuis, een onveilige thuissituatie. Het lijkt vaak te ontbreken aan motivatie. Om jongeren te motiveren weer actief te worden, is het van belang om er eerst achter te komen of dit gaat over niet willen, niet kunnen, niet weten of niet durven? Mijn ervaring is dat eigenlijk alle jonge mensen iets van hun leven willen maken. Alleen door omstandigheden weten ze soms echt niet meer hoe. Juist dan hebben ze iemand nodig die hen het vertrouwen (terug)geeft dat ze genoeg in hun mars hebben. En ze helpt weer stappen te zetten in de goede richting. Dropouts hebben meestal een periode van veel negatieve bejegening achter de rug.

 

Hoe begeleid je pubers die te maken hebben met veel onrust in het gezin?

In eerste instantie is het belangrijk dat ze zich veilig voelen om hun verhaal kwijt te kunnen. Ze ervaren het als heel prettig dat iemand in alle rust en zonder oordeel naar ze luistert. Vaak kan de puber dan zelf al goed verwoorden waar hij behoefte aan heeft. Daar kun je als coach op aansluiten, bijvoorbeeld door hem vaardigheden te leren. Zoals thuis onder woorden brengen wat hij nodig heeft of hoe hij zich op momenten beter kan afsluiten van de onrust.

 

(José Nanninga, kinder- en gezinscoach, www.enjouwtalent.nl)

 

 

Nieuwsbrief

De Wensboom

Boek WensboomLees dit boek en laat je diepste
wensen uitkomen.

 

 


GRATIS DOWNLOAD

Coach bij jou in de buurt

In onze coachdatabase vind je coaches die bij Atma zijn afgestudeerd en hun eigen praktijk zijn begonnen.