Zes redenen om coach te worden

Zes redenen om coach te worden

Redactionele bijdrage van Inci Yildirim

Zoals er verschil is tussen mensen, is er ook een verschil tussen coaches. Net als ´normale´ mensen, kom je coaches in allerlei vormen en maten tegen. Ze komen uit alle lagen van de bevolking, verschillen in achtergrond, afkomst, opleiding, persoonlijkheid en levensweg.

We kunnen wel concluderen dat er met zoveel achtergronden ook een variété aan redenen is waarom men een coachopleiding volgt. In de 10 jaar dat wij studenten opleiden tot coach, zijn dit de zes meest voorkomende redenen waarom men coach wil worden. Vaak is het een combinatie van meerdere redenen waarom men de coachopleiding wil gaan volgen. In willekeurige volgorde:

De getalenteerde helper

´Ik help graag mensen, ik ben vaak een luisterend oor voor vrienden en ik hoor geregeld dat ik coach moet worden.’ Deze mensen halen erg veel voldoening uit het feit dat ze anderen kunnen helpen. Zij ervaren dat ze goed zijn in het invoelen en rapport maken met anderen, alleen ontbreekt het ze aan coachingstools en -technieken.

De ervaringsdeskundige

Door zelf het nodige te hebben meegemaakt in het leven of doordat men een bepaalde weg is ingeslagen, hebben velen gemerkt hoe belangrijk het is om met iemand anders dan je bekenden in gesprek te zijn. Deze mensen willen van de ervaringen die ze hebben opgedaan in het leven, hun beroep maken. Deze studenten weten als geen ander hoe het is om tegen moeilijkheden aan te lopen en wat ervoor nodig is om weer balans te creëren in het leven.

De professional

Dit zijn studenten die in hun beroep of werksfeer al veel te maken hebben met mensen en ongemerkt al op een bepaalde manier coachen. In hun werk merken ze dat zij op een veel hoger niveau kunnen functioneren wanneer zij de vaardigheden als coach zouden beheersen. Zij zien de meerwaarde van het coachen op de werkvloer. De professionals die een coachopleiding gaan volgen, zijn bijvoorbeeld docenten (van kleuterleidster t/m docent aan de universiteit), directeuren, managers, teamleiders, artsen, fysiotherapeuten, psychologen, trainers, HR-medewerkers, maatschappelijk werkers, verplegers etc.

De persoonlijke ontwikkelaar

Deze leergierige student doet de coachopleiding onder andere voor zijn eigen ontwikkelingsproces. Het zijn studenten die bewuster willen omgaan met zichzelf en hun omgeving. Als coach werk je constant aan jezelf door bijvoorbeeld het volgen van coachingstrajecten, -trainingen en –opleidingen; maar ook je cliënten houden je constant scherp. Als je anderen coacht, coach je ook jezelf, de ander fungeert als een spiegel.

De wereldverbeteraar

Dit zijn toekomstige coaches die het coachingstraject zien als een bijzondere tool waarmee je mensen hun hoogste potentieel kunt laten bereiken. ‘Het is elke keer weer bijzonder wanneer een coachee in contact komt met zijn talenten en hier ook op begint te vertrouwen’. Deze studenten willen de wereld veranderen via het coachen van hun cliënten.

De carrière coach

Heb je ooit nagedacht wat je de rest van je leven zou willen doen? Deze studenten willen niet hun hele leven voor een en dezelfde werkgever werken of hetzelfde soort werk uitvoeren. Het bijzondere van coaching is dat je het tot je honderdste kunt doen. Net als goede wijn, word je alleen maar beter wanneer je ouder wordt. Veel coaches combineren een eigen praktijk eerst met hun huidige baan en gaan uiteindelijk over naar een fulltime praktijk.

Wat de voornaamste reden ook mag zijn om een coachingsopleiding te gaan volgen, wat alle (student-)coaches gemeen hebben is dat ze verschil willen maken voor een ander.