fbpx

Slaaptips

 

Slaaptips

Door Peter Krijger

Omdat ik al bijna 60 jaar slaapervaring heb, durf ik mezelf wel een slaapexpert te noemen. Daarnaast heb ik veel mensen behandeld met een slaapstoornis. Niets is fijner dan een heerlijke nachtrust.

Mijn eigen slaapkwaliteit ging aanzienlijk vooruit door het volgende:

  • In 2010 deed ik de TV het huis uit. Daardoor blijf ik niet meer tot diep in de nacht voor de buis hangen.
  • Mijn computer en mobiel sluit ik af om uiterlijk 21:00 uur.
  • Vroeger laadde ik mijn mobiel op naast mijn bed op het nachtkastje. Sinds enkele jaren laadt ik hem op in de woonkamer.
  • Ik zorg ervoor dat ik minstens een uur per dag fiets of wandel, liefst in de avond. Lichaamsbeweging bevordert de slaapkwaliteit.
  • Ik doe elke dag een half uur yoga.
  • Als ik wakker lig, ga ik mediteren. Dat geeft snel rust, zodat ik weer gemakkelijk in slaap val.
  • Als ik desondanks toch wakker blijf liggen, komt dat soms door honger en soms door piekeren. In beide gevallen sta ik op en ga naar de keuken om wat te eten. Meestal is dat fruit of een boterham. Tijdens het eten denk ik na over datgene wat mij wakker houdt. Vaak is dat een onopgelost probleem of ik zit tegen een belangrijk besluit aan te hikken. Dat soort zaken kan ik beter in de keuken overdenken dan in bed. Na zo’n kleine ‘maaltijd-sessie’ val ik meestal meteen in slaap.
  • Het is totaal niet erg als je een paar keer wakker wordt ’s nachts. Irriteer je daar niet aan, want dat maakt het inslapen juist lastiger. Geef er gewoon aan toe en de slaap komt vanzelf weer.
  • Ik drink maximaal twee kopjes koffie per dag. Na 15:00 uur drink ik geen koffie meer.
  • Als ik in de avond een lange autorit heb gemaakt, ga ik niet meteen slapen als ik thuiskom. Eerst ga ik wat lezen, mediteren en een klein hapje eten. Daarna slaap ik veel beter.
  • Ik heb volledig licht-dichte gordijnen.
  • Vroeger dacht ik dat het spiritueel is om de slaaptijd te verkorten. Sinds ik die overtuiging heb losgelaten, geniet ik veel meer van het slapen en val ik niet meer in slaap tijdens het mediteren.
  • Ik slaap sinds 20 jaar niet meer uit. Toen ik dat nog wel deed in het weekend, voelde ik mij de hele dag suf en kon ik de volgende nacht niet goed inslapen. Ik sta altijd vroeg op.
  • Ik doe regelmatig een powernap na de lunch van 10 tot 20 minuten, vooral als ik een hele dag moet lesgeven. Dan voel ik mij ’s middags veel fitter.
  • Als ik te lang slaap in de middag, kan ik in de avond niet in slaap komen.
  • Als ik net in een ander werelddeel ben aangekomen, en dus een jetlag heb, ga ik naar bed op mijn gebruikelijke tijd. In de ochtend sta ik gewoon vroeg op, hoe erg mijn jetlag ook is. Overigens heb ik in de loop der jaren steeds minder last van jetlags. Ik overwin deze steeds sneller.
  • Ik woon in een stille buurt. Daar heb ik heel grondig onderzoek naar gedaan toen ik mijn huis kocht. Ik ben wel tien keer langs het huis gereden op alle tijdstippen van de dag, zelfs ’s nachts.
  • Als ik in een heel druk restaurant heb gedineerd, slaap ik meestal onrustig.
  • Als mensen mij vragen een belangrijk besluit te nemen, antwoord ik vaak: ‘Ik zal er eens een nachtje over slapen’. Dat doet wonderen!

 

De juiste slaapstijl hangt dus samen met de juiste leefstijl. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Te kort slapen is net zo slecht voor de gezondheid als een foute leefstijl. Te lang slapen is trouwens ook ongezond. Er zijn hierover veel sites, bijvoorbeeld:

 

Als het aanpassen van de juiste leef- en slaapstijl niet helpt, dan heb je misschien een slaapstoornis. Zie bijvoorbeeld: https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/slaapstoornissen.

Scroll naar top