100 of 65 kilo, ik ben mooi en waardevol: coachen bij emotie-eten

Door Wera Peijters

In 2007 was ik zwaar, te zwaar. Zeg maar gerust over de 100 kilo. En dat met mijn lengte van 1.63m. Happy was ik er natuurlijk helemaal niet mee.

Nou ben ik van kind af aan al wel te dik geweest. Troost eten was vroeger thuis een gewoonte en het moment dat ik mijn vader uit mijn leven bande is het moment waarop ik echt dikker begon te worden. Maar na diverse lijnpogingen, een zelf gecreëerd leven waar ik niet happy mee was, waardoor ik vluchtte in snoepen, zat ik ondertussen met meer dan 100 kilo in mijn maag. Ik was mezelf en de weg totaal kwijt. Het dieptepunt!

Juist in dit dieptepunt bleek de uitweg te zitten. Als bij een flits realiseerde ik mij dat ik dan wel een dikke vrouw kon zijn, maar daarom nog wel een mooie en waardevolle vrouw. Ik besloot om nooit meer te lijnen maar voor mezelf te gaan zorgen. Groot was mijn verbazing toen ik na een aantal weken als vanzelf een aantal kilo was afgevallen.

Ik ging beter naar mijn lichaam luisteren. Van bepaalde voeding werd ik somber, van andere voeding voelde ik me opgeblazen en weer andere voeding gaf juist een gezond gevoel. Ik nam alleen wat voor mijn lichaam goed voelde. Ik at voeding waarvan ik de vitamines als het ware in mijn mond proefde en dronk veel water. Mijn natuurlijke dorst kwam terug. De getallen op de weegschaal bleven naar beneden gaan en ik had vertrouwen dat mijn lichaam zichzelf ging vormen.

De daadwerkelijke bewustwording van hoe het allemaal zo ver had kunnen komen, ontstond tijdens de lifecoach opleiding. Alle pijnpunten van vroeger, herhalend in het heden, stopte ik weg met eten. Daardoor maakte ik mezelf onaantrekkelijk. Dat was veilig, maar tevens een bevestiging: ‘zie je wel, ik ben het niet waard’. Ik werkte doelgericht aan de pijnpunten, mijn lichaamsbewustzijn en mijn mooiste zelf zijn. Beetje bij beetje hervond ik mezelf en daarmee mijn geluk.

Naar mijn lichaam luisteren is inmiddels een gewoonte geworden en ik weeg me alleen wanneer ik denk ‘goh wat zal ik nu wegen’? Uiteindelijk is de weegschaal blijven hangen rond de 65 kilo. Ik schommel nog steeds en dat is oké.

Tijdens mijn proces heb ik ondervonden hoe belangrijk het innerlijk voor het uiterlijk is. En wat dat voor het zelfbeeld en eigenwaarde doet. De wens ontstond om anderen hiermee te helpen. Natuurlijk zijn voeding en beweging belangrijk. Maar bij emotioneel eten is vooral de weg naar binnen van belang. Daar ligt de oplossing. Dit alles heb ik gecombineerd in mijn bedrijf Balance-You en coaching bij emotie-eten is een van de diensten die ik aanbied.

Hoe coach je bij emotie-eten?

Coachen bij emotie-eten is een dynamisch proces. De basis om te kunnen starten is dat de cliënt ‘last heeft’ van emotie-eten (letterlijk en figuurlijk), dit onderkent en dit wil veranderen. Als eerste werk je aan veiligheid en vertrouwen en vervolgens leid je de cliënt door de volgende thema’s:

•     Acceptatie eigenwaarde & lichaamsbewustzijn
•     Emotioneel bewustzijn – innerlijke overtuigingen en blokkades onderzoeken
•     Emotioneel bewustzijn – innerlijke blokkades aanpakken
•     Emotioneel voeden – toegeven aan werkelijke behoeften

Een sessie met cliënt S

Cliënt S kwam bij me met de behoefte om af te vallen en definitief te stoppen met het weg-eten van emoties. Eerst hebben we door gesprekken over o.a. haarzelf, haar leven, acceptatie en bereidheid, aan een band van veiligheid en vertrouwen gewerkt. Op het moment dat zij er klaar voor was zijn we via de visualisatie van ‘de glijbaan’ naar het moment van ontstaan van haar eetproblematiek gegaan.

De glijbaan bracht haar naar een natuurgebied met water (laag 1) en een eiland. In het water lag een boot waarmee ze naar het eiland is gevaren (laag 2). Ze was aangekomen op het ‘happertjes-eiland’. De happertjes zorgden ervoor dat S ging eten als ze emoties ervoer die niet prettig voor haar waren. De intentie van de happertjes bleek bescherming en helpen te zijn. Helpen bij onzekerheid en om een uitlaatklep te geven zich weer prettig te voelen. We waren dus in gesprek met ‘de beschermer’. In de eerste instantie waren de happertjes onvriendelijk en grommerig, maar na duidelijk erkennen en bedanken van de goede intentie werden ze vriendelijker. En juist vanwege hun intentie hebben we ze om hulp gevraagd. Hulp met gezonder eten, maar ook duidelijk signalen te geven van frustrerende emoties waarop ze kan anticiperen. De happertjes gaven aan graag te willen helpen. Via de boot heeft ze het eiland weer verlaten en kon ze door de glijbaan weer op te klimmen terug naar het hier en nu. Cliënt was na de sessie en terugkomst in het hier en nu emotioneel. Zij heeft een tekening gemaakt van haar innerlijke reis en deze hebben we nabesproken. Dit was de start van haar innerlijke reis.

Op andere reizen zijn er andere delen (ook de zwaargewichten als de criticus, perfectionist, drammer, controleur) bij gekomen. Tegenwerkende delen en meewerkende delen. Ze blijken conflicterende groepen te vormen waardoor innerlijke tweestrijd ontstaat. Het brengt haar frustratie en een laag dieper leegte. Hiermee zitten we in de kern van haar problematiek. Haar ware ik en wijze ik zijn als bemiddelaars ‘aangesteld’ en we zijn bezig met het ‘emotioneel voeden’ van het innerlijke kind.

Tien tips bij emotie-eten

•   Accepteer jezelf als waardevol persoon (ongeacht hoe je eruit ziet).
•   Wees bewust van je emoties en hoe je hiermee omgaat.
•   Accepteer je emoties en onderzoek je werkelijke behoeften.
•   Herken saboterende gedachten en laat deze los.
•   Zorg van binnen en van buiten voor jezelf.
•   Weeg jezelf zo min mogelijk, laat je kleding je maatstaf zijn.
•   Drink water en eet bewust en mindful.
•  Wees lief voor jezelf, verwen jezelf met een massage, een wandeling, kleding etc.
•   Ga bewegen in wat jij leuk vindt.
•   Werk aan een mooi leven en start nu door het aanleggen van een geluksboekje.

Literatuur
•   Doris Wolf: Overgewicht en de psychische oorzaken
•   Hal & Sidra Stone: Thuiskomen in jezelf
•   Jessica Robbins: Afslanken zonder dieet
•   Joanna Kortink & Greta Noordenbos: Uit de ban van emotie-eten
•   Joanna Kortink: Mindful afvallen
•   Matthew McKay & Patrick Fanning: Zelfvertrouwen
•   Yvonne van den Hout: Re(d)t je gewicht