fbpx

10 manieren om stress te verminderen – Sattva

Stress & burn-out diep niveau overwinnen

Stress, je kent het vast wel: Deadlines op je werk, een belangrijk sollicitatiegesprek, een druk privéleven, allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je je gestrest voelt. Dit is niet erg als het af en toe gebeurt (gezonde stress voor een examen of belangrijke gebeurtenis maakt je zelfs extra alert), maar langdurige stress kan leiden tot diverse klachten en uiteindelijk een burn-out. Het is dus belangrijk om regelmatig te ontspannen en stress te verminderen. Het sattva concept uit de klassieke yoga psychologie kan hierbij helpen.

10 manieren om stress te verminderen
Volgens het sattva concept uit de klassieke yoga psychologie

Sattva
Sattva is een term uit de yoga psychologie en betekent totale innerlijke balans, helderheid en levensvoldoening. Door sattva in jezelf te verhogen, kun je stress, onzekerheid, depressie en verslavingen overwinnen en je gezondheid en levensgeluk bevorderen. Daar is echter een diepgaande persoonlijke transformatie voor nodig. In het begin moet je actief aan die transformatie werken, maar na verloop van tijd krijgt sattva op een natuurlijke wijze de overhand. Er zijn echter twee andere geaardheden die een ander effect hebben op je welzijn. Deze zijn rajas en tamas. 

Rajas
Rajas leidt tot actie, creativiteit en ambitie. Alle grote uitvindingen, kunstwerken, organisaties en culturen zijn dankzij rajas ontstaan. Rajas versterkt ook de eetlust en het verlangen naar seksualiteit. Rajas-mensen houden van drukte en leven graag in de stad. 
Mensen die echter te veel in rajas zijn, krijgen te hoge ambities en streven overmatig naar materiële bezittingen, macht of erkenning. De doelen die ze stellen zijn vaak te hoog. Wanneer zij er met de nodige moeite in slagen deze doelen te behalen, zijn ze even heel blij, maar streven ze snel naar nog hogere doelen. Halen zij hun doelen niet, dan raken ze erg gestrest en teleurgesteld. Burn-out is meestal het gevolg van te veel rajas. 

Tamas
Het woord tamas betekent onwetendheid, traagheid en luiheid. Wanneer tamas heel sterk is, leidt deze geaardheid tot stagnatie, illusie, somberheid, verslaving, chaos of vernietiging.
Het kan geen kwaad om af en toe in tamas te zijn, want deze geaardheid is nodig om dingen te vertragen of te beëindigen. Tamas zorgt er bovendien voor dat we voldoende ontspanning krijgen. Maar er zijn ook mensen die voortdurend in deze geaardheid zitten. Zij kunnen daardoor depressief worden. 

De yoga psychologie raadt aan om de geaardheid sattva zoveel mogelijk te bevorderen. Hier volgen 10 manieren om dat te doen. 

  1. Onderzoek je diepere drijfveren en ambities. Wat drijft je tot activiteiten in rajas of tamas? Hoe zijn deze drijfveren ontstaan? Meestal stammen ze uit je kindertijd. In welke geaardheden zaten je ouders toen ze je opvoedden? Wat waren hun drijfveren en ambities? Hoe was het op school? Breng je ambities naar sattva. Dat betekent dat ze realistisch zijn en zonder veel moeite bereikbaar zijn.
  2. Gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde ontstaan meestal in de kindertijd. Die worden veroorzaakt door te veel rajas en tamas. Ontwikkel daarom meer sattva en zorg ervoor dat negatieve gedachten en gevoelens geen kans krijgen. Zo groeit er een positieve en optimistische levenshouding.
  3. Leer goed te luisteren. Sattva betekent dat je inzicht wil hebben in andere mensen. Dat krijg je alleen als je goed naar ze luistert. Dat komt de relatie met andere mensen zeer ten goede.
  4. Reduceer of stop het gebruik van sigaretten, alcohol, drugs en junkfood om vrij te raken van te veel tamas.
  5. Breng je leven in balans. Als je een workaholic bent, dus te veel in rajas bent, neem dan meer rust en besteed meer tijd aan je privé-relaties. Als je te passief bent, dus te veel in tamas, breng er dan meer actie in.
  6. Zoek het beste slaapritme voor jezelf. De juiste hoeveelheid slaap bevordert sattva.
  7. Ga regelmatig de natuur in. De stress glijdt dan vanzelf van je af.
  8. Wanneer je te veel in tamas bent, beweeg dan meer. Ben je te veel in rajas, doe dan meer rustgevende activiteiten.
  9. Mediteer regelmatig. Zoek de vorm die bij je past. Het kan zijn dat je het lastig vindt om in een conventionele meditatiehouding te zitten. Leer dan om allerlei dagelijkse activiteiten meditatief te doen, zoals wandelen, fietsen, hardlopen, dansen, zwemmen, klussen, tuinieren of schoonmaken. Je kunt zelfs meditatief autorijden.
  10. Zoek regelmatig het gezelschap op van mensen in sattva.

 

Lees ook de pagina over de sattva coaching bijscholingen. Daar staan de drie geaardheden diepgaander beschreven. Tijdens deze bijscholingen leer je hoe je je cliënten (en jezelf) kunt helpen meer in sattva te komen.  
Scroll naar top